State Wraps up Workers’ Compensation Compliance Sweep

6/18/2004

CONTACT: Tami Torres or Justin Glover

TALLAHASSEE-Florida's Chief Financial Officer Tom Gallagher today announced the completion of a sweep of construction sites across Florida to verify that employers are complying with state workers' compensation insurance laws. As part of the statewide effort, investigators with the Department of Financial Service's Division of Workers' Compensation made random site visits this week, ordering dozens of employers to stop working because employees were not properly covered by workers' compensation insurance.

"Employers who avoid paying workers' compensation premiums contribute to the rise in workers' compensation rates and gain an unfair advantage over competitors," said Gallagher. "A healthy workers' compensation system is crucial to Florida's economy, and we will continue to aggressively investigate instances of fraud and abuse."

Durante el control, los investigadores emitieron varias docenas de Órdenes de Suspensión de Trabajo (SWO) para las empresas de la construcción, incluyendo a los contratistas generales y a los subcontratistas, quienes se encuentran en violación de los requisitos para compensación legal por accidentes de trabajo de la Florida. Según la ley estatal, las empresas dedicadas a la industria de la construcción con uno o más empleados deben brindar cobertura de compensación legal por accidente de trabajo, que protege a los trabajadores que sufren lesiones o muerte en el trabajo.

Según una SWO, una empresa debe suspender inmediatamente todas las operaciones comerciales. La SWO se retira una vez que el empleador obtiene la cobertura adecuada y paga una multa civil equivalente a la cantidad de 1.5 veces las primas de compensación legal por accidentes de trabajo evadidas. Los empleadores que violan una Orden de Suspensión del Trabajo afrontan una multa de $1,000 por día de violación y además pueden afrontar acusaciones penales.

Durante la sesión legislativa de 2003, los legisladores realizaron importantes reformas al sistema de compensación legal por accidente de trabajo con el afán de detener la ola de primas en aumento. Como parte de las reformas, se le otorgó a la División de Compensación Legal por Accidentes de Trabajo mayor autoridad de ejecución de la ley para asegurar que las empresas proporcionen cobertura a sus empleados. Muchas de las violaciones descubiertas durante el control de esta semana caen bajo la nueva autoridad.

Para aumentar la competencia entre las empresas que funcionan en la Florida, en el año 2003 la Legislatura requirió que:

§ Out-of-state businesses operating in Florida must pay Florida-approved workers' compensation rates for coverage. This prevents non-Florida businesses from gaining an unfair advantage over locally owned businesses.
§ Employers who misrepresent the number or classification of their employees be subject to an immediate Stop Work Order. Previously, a criminal investigation was required to take action against the employer.
§ Employers wishing to exempt themselves from coverage requirements obtain a new exemption, providing greater tracking ability to state regulators. This measure was aimed at preventing contractors from claiming that employees were subcontractors who were exempt from coverage, thereby avoiding payment of premiums and gaining an unfair advantage over competition.

"Florida workers deserve to be protected in case they are injured on the job," Gallagher said. "An employee without coverage who is seriously injured or disabled stands to lose not only his livelihood but also the benefits he needs for medical bills and recovery."

A continuación veremos ejemplos de las Órdenes de Suspensión de Trabajo emitidas esta semana. A nivel estatal, los investigadores contactaron a más de 900 empresas, incluyendo a subcontratistas, y emitieron más de 75 Órdenes de Suspensión de Trabajo. La información definitiva, incluyendo las sumas por multas, estará disponible después de que los investigadores revisen los registros comerciales presentados.

En Naples, los investigadores visitaron el sitio de una construcción residencial donde un subcontratista encargado de realizar trabajos en hormigón tenía 11 empleados. Al revisar la póliza del empleador, se verificó que únicamente cuatro empleados estaban cubiertos por el seguro de compensación legal por accidentes de trabajo. Had one of the non-covered employees suffered an injury, he could have been faced with no benefits.

On a visit to a beach-front condo construction site in Panama City, investigators shut down two subcontractors for failing to secure the proper coverage. Uno de los subcontratistas había comprado la cobertura, pero los empleados estaban clasificados como empleados de limpieza. Investigators observed the employees performing construction-related tasks on the third floor of the unfinished condo.

En un sitio de una construcción residencial del Condado Pasco, los investigadores descubrieron que un subcontratista que se dedicaba a la carpintería tenía cinco empleados sin cobertura. Investigators also cited the general contractor for failing to ensure that all subcontractors appropriately covered their employees.