Gallagher Joins Key Legislators to Derail Bullet Train

3/9/2004

CONTACT: Tami Torres

TALLAHASSEE- Florida's Chief Financial Officer Tom Gallagher today joined forces with key legislative leaders to derail the bullet train, including House Speaker Designate Allen Bense, Senate Democratic Leader Ron Klein, and Representative Bob Allen. Representatives Dennis Baxley, Fred Brummer, Carl Domino, Andy Gardiner, Gayle Harrell, Ron Reagan, and David Rivera, and Senators Charlie Clary and Rudy Garcia also threw their support behind the effort. El Secretario del Departamento de Transporte del Estado, Jose Abreu también estuvo presente.

La semana pasada, el Oficial Principal de Finanzas Gallagher se unió al Gobernador Bush para apoyar tanto el esfuerzo de base como el legislativo para dar a los residentes de la Florida la oportunidad para rechazar un tren de alta velocidad. Durante los próximos 51 días, Bush, Gallagher y los legisladores estatales se empeñarán en la aprobación de una resolución legislativa conjunta para colocar una enmienda constitucional en la votación 2004 que revoca la iniciativa del tren de alta velocidad. Los legisladores necesitan una super mayoría de tres quintos para colocar la enmienda en la boleta de votación.

"I applaud the leadership of lawmakers standing with me today who are also gravely concerned with the multi-billion dollar price tag associated with building a high-speed rail - a cost that will fall directly in the laps of Florida taxpayers," said CFO Gallagher. "In the face of mounting evidence, diverting billions of taxpayer dollars to implement a high-speed rail is simply unconscionable."

"People aren't having trouble getting from Miami to Orlando. They are having trouble with traffic congestion while they are in Miami and while they are in Orlando," said Sen. Klein. "These funds should be focused on regional transportation solutions that we need to improve the day-to-day lives of our residents."

"Florida taxpayers were sold a false bill of goods," said Rep. Allen, who is sponsoring the joint resolution. "We were all told about this utopian transportation system, but never of its cost."

"I have serious concerns that taxpayers are being asked to pay for a project that should be largely funded by the private sector," said Rep. Bense.

Un informe emitido por la Autoridad para Trenes Rápidos de la Florida en enero de 2002 estimó que el costo para construir el primer segmento de 80 millas de carril entre Tampa y Orlando sería entre $1.2 y $1.8 mil millones. En enero de este año, la Autoridad informó que los costos han sido más del doble, hasta una cantidad estimada de $2.6 mil millones.

En noviembre de 2002, la Autoridad para Trenes Rápidos realizó un estudio sobre pasajeros y luego le encomendó al Peer Review Panel (Panel de Revisión de Expertos) que realice una evaluación independiente del estudio. En la conclusión de su evaluación, el panel no avaló el estudio sobre pasajeros citando cuestionables proyecciones de pasajeros, ahorro de tiempo insignificante para los pasajeros y falta de flexibilidad en el transporte una vez que se arribe a la estación.

"The lack of endorsement by the Peer Review Panel raises serious doubts that the state can secure financing from the investment community backed solely by ridership revenue," said Rep. Gardiner, who chairs the Transportation Systems Subcommittee. "Without a sound investment grade report, the state will have no choice but to back financing of the project with state funding."

Según la Autoridad para Trenes Rápidos, sin garantía de financiamiento federal y con la falta de financiamiento del sector privado, los contribuyentes de la Florida enfrentarán al menos un precio de $140 millones anuales para los próximos 30 años, sólo para construir el primer segmento del riel.

"Implementing a project of this magnitude will come at a great cost to Florida taxpayers and could negatively impact the current and ongoing transportation needs of our state," said Sen. Garcia. "There is simply not enough room in the state's transportation budget to implement both a high-speed rail and long-standing and critical transportation projects."

"Building just the first phase means that Floridians will do without highway and roadway improvements such as those planned for the Palmetto Expressway in Miami, I-75 in Lee County, US 19 in Pinellas County, SR 520 in Orlando, I-95 in Brevard County, Butler Boulevard in Jacksonville, and US 331 in Walton County," said Secretary Abreu. "These are transportation projects with known benefits. High-speed rail is an unknown."

Se adjuntan otras muestras de proyectos incluidas en el Programa de Trabajo de Cinco Años del departamento estatal del Transporte que estarán en peligro si se implementa el tren de alta velocidad.

"High-speed rail would focus our transportation funding on a losing proposition," said Rep. Reagan, who recently learned from the California High Speed Rail Authority that their state's rail project is now running 50 percent higher than the original bid price. "Florida cannot afford to misuse any of our transportation dollars."

Si no hay acción de la Legislatura, el Oficial Principal de Finanzas Gallagher impulsará una iniciativa de petición ciudadana para juntar más de 489,000 firmas para obtener una enmienda que revoque el tren en la votación de noviembre. Para lograrlo, Gallagher está fungiendo como Presidente de Descarrilar el Tren Bala (DEBT)– un comité formado para educar a los floridanos sobre los costos y remificaciones financieras por construir un tren de alta velocidad con los dólares de los contribuyentes.

In response to inquiries from interested citizens, DEBT launched a website last Friday - www.debtpetition.com - where citizens can download a petition form to support repeal of the high-speed rail.