Gallagher Joins Legislative Leaders to Push for Consumers’ Bill of Rights

3/31/2004

CONTACT: Tami Torres (850) 413-2842

TALLAHASSEE—A South Florida family lost their homeowners insurance after their mortgage company failed to pay premiums from escrow. A otro floridano de Tampa se le negó la cobertura del seguro sobre una casa que estaba comprando debido a una reclamación anterior de daño por agua en la propiedad. Estas historias y miles más motivado que el Oficial Principal de Finanzas Tom Gallagher se una al Senador Mike Fasano y al Representante David Rivera en la búsqueda de una legislación para volver a convertir el mercado de la Florida en uno justo y razonable para los consumidores de seguros.

"Thousands of consumers have called us in the last year saying they feel powerless to protect themselves from their insurance companies," Gallagher said. "It is fundamentally unfair for consumers to be non-renewed, canceled or to surrender their legal rights with no explanation, or for an insurance company to use incorrect information at the expense of consumers."

"Consumers deserve to be in the loop on decisions made by their insurance companies so they know exactly what's going on with their policy or claim," Sen. Fasano said. "A Consumers' Bill of Rights would place the consumer first, ensuring fair and equitable treatment from insurance companies."

"State leaders have an obligation to ensure consumer protections exist when insurance is mandatory, not voluntary," Rep. Rivera said. "This legislation ensures strong standards are in place and consumers are treated with honesty and fairness."

La ley propuesta (SB 2038/HB 557) proporcionaría protecciones muy necesarias para los consumidores que aseguran casas o automóviles, muchas de las cuales existieron anteriormente en la norma administrativa estatal, pero fueron revocadas en 2002. La ley exigiría a las aseguradoras:

§ Reinstate coverage when a policy is canceled for non-payment by the mortgage company.
§ Refrain from canceling coverage for homeowners due to a water damage loss that was rectified.
§ Disclose to applicants who are denied coverage the reason for denial, including information used from CLUE reports.
§ Give consumers a choice in resolving claims disputes.
§ Follow guidelines for handling automobile repairs and claims.

Los consumidores le han comunicado al Departamento de Servicios Financieros que les fue difícil encontrar cobertura de reemplazo después que su compañía hipotecaria no pagara las primas. A algunos consumidores se les exigía aceptar una cobertura forzosa más cara, obtenida de sus compañías hipotecarias. Bajo esta legislación los consumidores no serán responsables por los errores de sus compañías hipotecarias.

"In instances where a mortgage company fails to pay insurance premiums, it is unconscionable for an insurance company to then cancel a family's coverage," Gallagher said.

Para ayudar a los consumidores de seguros de automóviles, el proyecto de ley contiene una medida que proporciona pautas claras para las compañías de seguros de automóviles en el manejo de las reclamaciones. The bill would restore a standard of "like, kind and quality" for replacement parts, a requirement which had been in place in department rule for nearly 10 years. También establece los estándares para tratar con las pérdidas totales en automóviles para garantizarle a los consumidores el pago de un precio justo cuando las pérdidas de su automóvil son totales a causa de un accidente.

La legislación propuesta también prohibiría a las compañías de seguro exigir el arbitraje como único proceso de resolución de disputa por reclamaciones, en lugar del derecho estatutario de un consumidor de hacer mediar la reclamación. Arbitration can place a considerable burden on the insured, both in terms of time and money, which may lead some consumers to accept what they consider an unfair settlement of their claim.
"Without options, consumers are locked into a system that stacks the deck when serious disputes arise," Rep. Rivera said. "Consumers should be able to purchase insurance coverage with the option to choose mediation or alternative dispute resolution as a method for reconciling claims disputes."

Finalmente, el proyecto de ley crearía un contacto dedicado al consumidor dentro del Departamento de Servicios Financieros para tratar inquietudes que surjan relacionadas con los seguros por hundimiento del terreno, para dar seguimiento a tendencias y brindar información a las autoridades del estado.

"A fair and reasonable marketplace is essential for Florida's consumers," said Sen. Mike Fasano, who is concerned about availability of insurance coverage for consumers in areas prone to sinkholes. "This bill recognizes the importance of hearing from consumers experiencing sinkhole-related problems, whether they are buying a home or renewing coverage."

La HB 557 fue aprobada por unanimidad en el Subcomité de Regulación de Seguros. The Senate version is expected to be heard this afternoon in the Senate Banking and Insurance Committee.

Spanish Version: