Gallagher Urges East Coast Residents to Stay Alert, Prepare for Possible Strike by Hurricane Jeanne

9/23/2004

CONTACTO: Nina Banister

TALLAHASSEE-Florida's Chief Financial Officer Tom Gallagher is urging residents along Florida's East Coast to once again prepare for the possibility of another hurricane strike, this time from Hurricane Jeanne that could make landfall by Sunday morning.

"Some of you have been battered by one storm and in some cases two storms already, and now you are watching as another hurricane threatens," Gallagher said today. "It feels overwhelming, but do not let your guard down. Listen for evacuation orders and be prepared to leave immediately if ordered to do so."

The state's Emergency Operations Center has reported 87 storm-related deaths in Florida since the first storm, Hurricane Charley, struck the southwest coast on August 13. Hurricane Frances struck the southeast coast in early September and Hurricane Ivan hit the Panhandle last week.

The Department of Financial Services' storm hotline, 1-800-22STORM, has been activated seven days a week since before Hurricane Charley hit. By calling the storm line, consumers can get help filing an insurance claim, get advice on making temporary repairs, verify an adjuster is properly licensed, or file a complaint against an insurance agent, adjuster or company.

Gallagher suggests making these preparations before the storm:

· Be sure you know what your deductible is for hurricane losses. La mayoría de las pólizas actuales tienen un deducible por huracán de dos a cinco por ciento del valor asegurado de la vivienda. Si su propiedad resulta dañada, usted será responsable de una parte de los gastos de reparación.

· Inventory your household items, including receipts, purchase dates and serial numbers. Tome fotografías o grabe en video sus bienes. Guarde copias de esta información y de sus pólizas de seguro en un lugar seguro y guarde los originales en una caja de seguridad.

· Write down the name, address and claims-reporting telephone number of your insurance company, which may differ from your agent's contact information. Guarde esta información en un lugar seguro y asegúrese de tener acceso a ella si se ve obligado a evacuar su hogar.

· When a hurricane threatens, take action to protect your property. Compre los materiales que necesita para salvaguardar su propiedad y minimizar las pérdidas. Cubra sus ventanas con persianas, revestimiento exterior o contrachapado. Mueva los vehículos a su garaje o garaje techado cuando sea posible. Debe llevar adentro las parrillas y/o muebles del patio.

· Keep materials such as plywood and plastic on hand in case you need to make temporary repairs after a storm. Guarde los recibos de esas reparaciones para que su compañía de seguros pueda reintegrárselos.

Gallagher recommends taking these actions after the storm:

· Make emergency repairs to protect from further damage, document the damage and repairs in writing, and with receipts and photos.

· Informe inmediatamente acerca del daño a la propiedad a su agente y compañía de seguros.

· Maintain copies of your household inventory and other documentation, including photos. Esto ayudará al perito a tasar el valor de la propiedad destruida.

· Take precautions if the damage requires you to leave your home. Comunique a su agente o compañía de seguros su dirección y número de teléfono temporarios.

· Tenga cuidado con las empresas de reparaciones improvisadas. Contrate servicios de personas reconocidas y con licencia.

· If considering the assistance of a public insurance adjuster, verify that they are licensed by calling the department's toll-free consumer helpline at 1-800-342-2762.

· Antes de firmar cualquier tipo de contrato, asegúrese de los honorarios que cobra el perito público de seguros y qué servicios están incluidos.

"Floridians have never had to suffer through multiple hard-hitting storms. We will do whatever we can to meet our residents' needs and expedite the payment of insurance claims so Floridians can start to rebuild their homes and lives."

La temporada de huracanes continúa hasta el 30 de noviembre. Para más consejos de preparación para huracanes, visite el sitio web del Departamento de Servicios Financieros en www.fldfs.com.