Gallagher Warns Adjusters against Discouraging Consumers from Filing a Complaint with DFS

11/18/2004

CONTACT: Nina Banister

TALLAHASSEE—Responding to a few complaints that some insurance company adjusters may be discouraging consumers from contacting the Department of Financial Services for help with a complaint or with filing a hurricane claim, Florida's Chief Financial Officer Tom Gallagher today issued an industry warning that such actions could result in license suspension or revocation.

"Although we have received a limited number of complaints, the nature of the allegations are so serious I believe it warrants a public warning," Gallagher said.  "I will not tolerate the rights of Florida's citizens being impeded in any way.  Filing a complaint or request for the department's help in no way inhibits the ability of claims adjusters to settle claims with an insured, nor does it delay or prolong the process unless someone is acting in bad faith."

Algunas víctimas del huracán han informado que los tasadores les han advertido que presentar una queja ante el departamento demorará el proceso de reclamaciones.  Los tasadores involucrados en esta actividad pueden incluir tasadores de compañías de seguros, tasadores independientes o tasadores en catástrofes.

Utilizar amenazas o coerción para disuadir a los floridanos de que presenten una queja ante el departamento viola las provisiones del la Ley "Unfair Insurance Trade Practices" así como las normas que regulan la conducta ética de los tasadores.  El departamento puede suspender o revocar la licencia de un tasador que viole el Código de Seguros o las normas del departamento, o imponer una multa de hasta $3,500.

Los consumidores que necesitan asistencia para presentar una reclamación por huracán o desean presentar una queja deben llamar al 1-800-22-STORM (1-800-227-8676) o ingresar a www.fldfs.com and click on "Report Insurance Fraud."