Gallagher: South Floridians Must Prepare

9/19/2005

CONTACT:  Tami Torres or Nina Banister

Tropical Storm Rita Could Become Strong Category 2 Hurricane

TALLAHASSEE- Florida's Chief Financial Officer and State Fire Marshal Tom Gallagher is urging residents and visitors from Jupiter to the Florida Keys and up to Englewood on the Gulf to prepare for Tropical Storm Rita, which could be a strong Category 2 or Category 3 hurricane when it passes the Lower Keys sometime tomorrow afternoon. Los residentes de Lower Keys están sujetos a una evacuación obligatoria y Gallagher alienta a cumplirla.

"This storm is forecast to produce surges up to nine feet, which could cover many of the islands," said Gallagher, who as State Fire Marshal oversees search and rescue functions at the Emergency Operations Center. "I know it is overwhelming, given the number of storms that have hit our state in the past year, but we are facing another serious storm.  Get prepared and comply with any evacuation orders."

La línea directa en caso de tormentas del Departamento de Servicios Financieros, 1-800-22-STORM, ha permanecido activa desde que los cuatro huracanes del año pasado devastaron el estado.  La línea directa puede asistir a los residentes en la preparación para una tormenta y para ocuparse de los daños después de una tormenta.

El meteorólogo del estado dijo esta mañana que se está disipando rápidamente el sistema de altas presiones que se esperaba mantenga la tormenta hacia el oeste, haciendo las condiciones óptimas para un giro norte hacia la Costa del Golfo. Gallagher dijo que los residentes del Panhandle también deber estar alertas.

Gallagher recomienda que los propietarios de viviendas tomen las siguientes medidas en el caso de daños por la inclemencia del tiempo:

• Make emergency repairs to protect from further damage, document the damage and repairs in writing, and with receipts and photos.
• Immediately report property damage to your insurance agent and company.
• Maintain copies of your household inventory and other documentation, including photos.  This will assist the adjuster in assessing the value of the destroyed property.
• Take precautions if the damage requires you to leave your home.  Let your agent or insurance company know your temporary forwarding address and phone number.
• Beware of fly-by-night repair businesses. Hire licensed and reputable service people.
• If considering the assistance of a public insurance adjuster, verify that they are licensed by calling the department's toll-free consumer helpline at 1-800-342-2762.
• Be sure you understand how much a public insurance adjuster is charging and what services are included before signing any contract.

Gallagher además sugiere estos consejos de preparación para la tormenta:

• Asegúrese de saber cuál es su deducible de pérdidas por huracán.  La mayoría de las pólizas actuales tienen un deducible por huracán de dos a cinco por ciento del valor asegurado de la vivienda.  If your property is damaged, you will be responsible for a portion of the repair costs.
• Inventory your household items, including receipts, purchase dates and serial numbers.  Tome fotografías o grabe en video sus bienes.  Keep copies of this information and your insurance policies in a safe place and keep the originals in a safe deposit box.
• Write down the name, address and claims-reporting telephone number of your insurance company, which may differ from your agent's contact information.  Keep this information in a safe place and make sure you have access to it if you are forced to evacuate your home.
• When a hurricane threatens, take action to protect your property.  Compre los materiales que necesita para salvaguardar su propiedad y minimizar las pérdidas.  Cubra sus ventanas con persianas, revestimiento exterior o contrachapado.  Mueva los vehículos a su garaje o garaje techado cuando sea posible.  Grills and/or patio furniture should be moved inside.
• Keep materials such as plywood and plastic on hand in case you need to make temporary repairs after a storm.  Guarde los recibos de esas reparaciones para que su compañía de seguros pueda reintegrárselos.

La temporada de huracanes continúa hasta el 30 de noviembre.  Para más consejos de preparación para huracanes, visite el sitio web del Departamento de Servicios Financieros en www.fldfs.com

"Preparedness is the best defense – both for the storm and the aftermath that could lure unlicensed adjusters and scam artists," Gallagher said.  "But more important is to heed any evacuation orders – nothing is more important than your and your family's life."

Como funcionario electo del Gabinete de la Florida a nivel de estado, el Oficial Principal de Finanzas Tom Gallagher supervisa el Departamento de Servicios Financieros, una agencia estatal de múltiples divisiones, responsable de administrar fondos del estado y propiedades no reclamadas, ayudar a los consumidores que solicitan información y asistencia sobre servicios financieros, e investigar fraudes financieros. Gallagher también funge como Jefe de Bomberos del Estado.